BERMALAM DI OREINT STAR LUMUT PERAK

sebagai bandar tentera lauLumut merupakan bandar tepi laut yang menghadap Selat Dinding dan Selat Melaka di negeri Perak. Lokasi bandar ini bersetentangan dengan Pulau Pangkor dan dikenali ramai sebagai pintu masuk ke pulau tersebut. Sebuah pelabuhan atau pangkalan dibina di Lumut bagi kemudahan sesiapa yang ingin berkunjung ke Pulau Pangkor.

Lumut berada di bawah pentadbiran daerah Manjong yang merupakan nama baru bagi daerah Dinding. Bandar ini terletaLumut yang dahulunya dikenali sebagai "Tanah Merah" telah dibuka oleh seorang anak raja Selangor yang bernama Raja Engku Busu pada abad ke-17.

Selepas beberapa tahun membuka Lumut, baginda serta pengikutnya telah diserang oleh lanun. Dengan demikian, Tanah Merah tinggal terbiar tidak didiami orang. Sungguhpun makam baginda tidak diketahui, tetapi namanya masih tinggal menjadi kenangan, yakni Bukit Engku Busu yang terletaknya di belakang bandar Lumut.k kira-kira 84 km ke selatan bandaraya Ipoh, ibu negeri Perak.

.kami memilih untuk bermalam di hotel ORIENT STAR yang terletak di tengah tengah pekan lumut.hanya berjalan kaki untuk kejeti.hotelnya luas cuma sedikit lama dengan tv masih tv kotak dan juga breadfirst tak banyak pilihan tapi masih ok untuk dimakan.

persekitaran yang luas dan memuaskan sesuai untuk keluarga.
JOM MENEMPAH HOTEL DENGAN HARGA MURAH DI AGODA dijamin anda pasti merasa puashati.






sampai sampai inilah yang pertama



photo dulu

pandangan dari pantai laut lumut

pandangan waktu malam di datran jeti lumut






pandangan dari lobby hotel


pintu masuk hotel


view dari tingkat 1

jetty lumut